Onze Indonesië reisspecialist Sarah maakt uw reis graag 100% op maat
Comfortabel en ontspannen Java ontdekken
Reizen over de oude ‘Grote Postweg’; maar dan per trein
Duik in het Koloniale verleden van Indonesië en maak kennis met steden als Bandung
en Semarang
Bezoek de oude vorstensteden Yogyakarta en Solo (Surakarta)
Ruime zitplaatsen met A/C in de Executive of Business Class
Waar geen treinen rijden, reist u met privé chauffeur
Privé transfers van / naar het treinstation zijn inbegrepen
Dimsum Informatiepakketje bij boeking
24/7 beschikbaarheid ter plaatse
Reizen per trein door Java? Waarom niet! De trein is dé manier om ontspannen en zonder al te veel gehaast Java te gaan ontdekken. En bovendien is het ook nog eens een stuk milieuvriendelijker dan vliegen of met de auto op reis! .Java kent een ontzettend uitgebreid sporennetwerken en niks is zo comfortabel als reizen per trein. Zo vermijdt u de immense drukte van de Javaanse steden, toeterende brommers en ellenlange files om de steden uit te komen. En er valt onderweg zoveel moois te zien! De treinen rijden dwars door een gevarieerd landschap en zijn bovendien erg comfortabel. Daarbij rijden de treinen ook nog eens stipt op tijd waardoor u vrijwel altijd ‘op tijd’ op uw volgende bestemming aan komt.
Tijdens deze treinreis reist u vrij zelfstandig. Uiteraard zorgen wij er voor dat uw treinkaartjes voorafgaand aan de reis geboekt zijn. In de treinen drie verschillende klassen aanwezig: Ekonomi, Bisnis en Ekeskutif. Tijdens uw reis gaan wij uit van Eksekutif of Bisnis plekken. De zitplaatsen in de Eksekutif zijn comfortabel en ruim, met verstelbare stoelen en veel beenruimte. Daarbij is er uiteraard Airco aanwezig (zorg voor een dikke trui of vest, de airo staat vaak erg koud!). Privé transfers van -en naar het treinstation zijn altijd inbegrepen. Op de trajecten waar geen treinen rijden, regelen wij een privé chauffeur voor u. Uiteraard krijgt u voor vertrek van ons een informatiepakketje mee.
De Spoorweg geschiedenis van Java gaat terug tot de tijd van de Nederlandse kolonisatieperiode. De eerste korte spoorlijn in Indonesië werd geopend in 1867. Vanuit Semarang reed de eerste trein naar Tanggung, een klein dorpje zo’n 25 kilometer verderop. Enkele jaren later werd de spoorlijn uitgebreid naar Solo en later ook naar Yogyakarta. Over de jaren heen werd het spoornetwerk op Java steeds uitgebreider. Vanuit het hoofdkantoor in Semarang (Nu Lawang Sewu) liet de Nederlandsch-Indische Spoorwegmaatschappij verschillende spoorlijnen aanleggen. Rond 1894 waren zo’n beetje alle Nederlands-Koloniale steden met elkaar verbonden; van Buitenzorg (Bogor) in het westen tot aan Surabaya in het oosten.
Na de onafhankelijkheid van Indonesië in 1945, bleef de spoorweg een belangrijk vervoersmiddel voor de bevolking van Java. Vele spoorlijnen werden gerenoveerd en uitgebreid. Ook de oude lijn langs de ‘Postweg’ is er nog steeds. De trein wordt op Java veel gebruikt door de lokale bevolking; de trein is veel sneller, efficiënter en goedkoper. Het treinnetwerk is over de jaren heen verder uitgebreid en kan opgedeeld worden in 6 routes, waarbij de twee langste routes die van Jakarta –Surabaya en Bandung – Surabaya zijn. Overige routes zijn verspreidt over Centraal en oost-Java.
Duurzaam op reis in Indonesië: Hoe doen wij dat?
Aanpassingen in de route en het aantal dagen is uiteraard mogelijk. Wij maken uw reis persoonlijk 100% op maat!
Comfortabel en ontspannen Java ontdekken
Reizen over de oude ‘Grote Postweg’; maar dan per trein
Duik in het Koloniale verleden van Indonesië en maak kennis met steden als Bandung
en Semarang
Bezoek de oude vorstensteden Yogyakarta en Solo (Surakarta)
Ruime zitplaatsen met A/C in de Executive of Business Class
Waar geen treinen rijden, reist u met privé chauffeur
Privé transfers van / naar het treinstation zijn inbegrepen
Dimsum Informatiepakketje bij boeking
24/7 beschikbaarheid ter plaatse
Reizen per trein door Java? Waarom niet! De trein is dé manier om ontspannen en zonder al te veel gehaast Java te gaan ontdekken. En bovendien is het ook nog eens een stuk milieuvriendelijker dan vliegen of met de auto op reis! .Java kent een ontzettend uitgebreid sporennetwerken en niks is zo comfortabel als reizen per trein. Zo vermijdt u de immense drukte van de Javaanse steden, toeterende brommers en ellenlange files om de steden uit te komen. En er valt onderweg zoveel moois te zien! De treinen rijden dwars door een gevarieerd landschap en zijn bovendien erg comfortabel. Daarbij rijden de treinen ook nog eens stipt op tijd waardoor u vrijwel altijd ‘op tijd’ op uw volgende bestemming aan komt.
Tijdens deze treinreis reist u vrij zelfstandig. Uiteraard zorgen wij er voor dat uw treinkaartjes voorafgaand aan de reis geboekt zijn. In de treinen drie verschillende klassen aanwezig: Ekonomi, Bisnis en Ekeskutif. Tijdens uw reis gaan wij uit van Eksekutif of Bisnis plekken. De zitplaatsen in de Eksekutif zijn comfortabel en ruim, met verstelbare stoelen en veel beenruimte. Daarbij is er uiteraard Airco aanwezig (zorg voor een dikke trui of vest, de airo staat vaak erg koud!). Privé transfers van -en naar het treinstation zijn altijd inbegrepen. Op de trajecten waar geen treinen rijden, regelen wij een privé chauffeur voor u. Uiteraard krijgt u voor vertrek van ons een informatiepakketje mee.
De Spoorweg geschiedenis van Java gaat terug tot de tijd van de Nederlandse kolonisatieperiode. De eerste korte spoorlijn in Indonesië werd geopend in 1867. Vanuit Semarang reed de eerste trein naar Tanggung, een klein dorpje zo’n 25 kilometer verderop. Enkele jaren later werd de spoorlijn uitgebreid naar Solo en later ook naar Yogyakarta. Over de jaren heen werd het spoornetwerk op Java steeds uitgebreider. Vanuit het hoofdkantoor in Semarang (Nu Lawang Sewu) liet de Nederlandsch-Indische Spoorwegmaatschappij verschillende spoorlijnen aanleggen. Rond 1894 waren zo’n beetje alle Nederlands-Koloniale steden met elkaar verbonden; van Buitenzorg (Bogor) in het westen tot aan Surabaya in het oosten.
Na de onafhankelijkheid van Indonesië in 1945, bleef de spoorweg een belangrijk vervoersmiddel voor de bevolking van Java. Vele spoorlijnen werden gerenoveerd en uitgebreid. Ook de oude lijn langs de ‘Postweg’ is er nog steeds. De trein wordt op Java veel gebruikt door de lokale bevolking; de trein is veel sneller, efficiënter en goedkoper. Het treinnetwerk is over de jaren heen verder uitgebreid en kan opgedeeld worden in 6 routes, waarbij de twee langste routes die van Jakarta –Surabaya en Bandung – Surabaya zijn. Overige routes zijn verspreidt over Centraal en oost-Java.
Duurzaam op reis in Indonesië: Hoe doen wij dat?
Aanpassingen in de route en het aantal dagen is uiteraard mogelijk. Wij maken uw reis persoonlijk 100% op maat!
Dag 1: Aankomst Jakarta & transfer naar hotel
Dag 2: Jakarta
Dag 3: Jakarta - commuter trein naar Bandung
Dag 4: Bandung
Dag 5: Bandung - Panorama trein naar Yogyakarta (07.25-13.24 uur)
Dag 6: Yogyakarta
Dag 7: Yogyakarta / bezoek Borobudur & Prambanan (geen gids)
Dag 8: Yogyakarta - Semarang / bezoek Ambarawa (met gids)
Dag 9: Semarang / auto met chauffeur beschikbaar
Dag 10: Semarang - Solo & trein naar Malang (11.45-17.30 uur) / bezoek Kraton van Surakarta
Dag 11: Malang
Dag 12: Malang - trein naar Probolinggo ( 07.50 - 10.35 uur) & transfer naar de Bromo Vulkaan
Dag 13: Bromo Vulkaan - Probolinggo - trein naar Banyuwangi (11.25 - 15.15 uur & transfer Ijen Vulkaan
Dag 14: Ijen
Dag 15: Ijen - einde reis
U komt aan op de luchthaven van Jakarta en wordt vervolgens naar uw hotel in de stad gebracht. Jakarta is de hoofdstad van Indonesië en telt zo'n 12 miljoen mensen. Met alle voorsteden erbij, komt dit uit op 20 miljoen inwoners waarmee het tevens de grootste en meest dichtbevolkte stad van het land is. Door de slechte infrastructuur is het niet zo gek dat het verkeer hier enorm chaotisch is en vrijwel altijd vast staat. Gelukkig is er een goed metro -en treinnetwerk (zowel boven als ondergronds) waarbij u zicht gemakkelijk en snel naar enkele bezienswaardigheden kunt verplaatsen. Een kaartje koopt u op een van de vele stations. De rest van de middag is ter vrije besteding. U kunt wat rondlopen of gaan winkelen in één van de grote winkelcentra.
Vandaag is een vrije dag om Jakarta te gaan verkennen. Jakarta is een immense stad vol wolkenkrabbers, wegen, verkeer en heel veel mensen. Maar ook een stad met een rijk verleden. Dit is het oude Batavia. Natuurlijk raden wij u aan op zoek te gaan naar het koloniale verleden. Bezoek zeker de indrukwekkende haven van Jakarta, de Sunda Kelapa. Een ellenlange kade vol oude boten die nog steeds met de hand geladen en gelost worden, en nog enkele oude Nederlandse pakhuizen. En natuurlijk gaat u naar Kota Tuah, de oude stad vol Hollandse gebouwen. Even bent u terug in de tijden van de VOC.
In de ochtend wordt u opgehaald bij uw hotel en naar het treinstation gebracht. U reist per lokale commuter trein naar Bandung; dit is een trein die elke 15 minuten vertrekt vanaf station Gambir. In ongeveer 2 uur reist u vervolgens naar Bandung. Bandung ligt aangenaam hoog (op 750 meter) en is omgeven door theeplantages. Ooit was dit het centrum van Hollandse planters die hier vele plantages opbouwden in de heuvels van Java. Bandung werd vroeger het 'Parijs van Java' genoemd en dat is terug te zien in de vele overblijfselen van het koloniale verleden. Overal vindt u nog oude Hollandse gebouwen en villa's. Luxe hotels (o.a. Savoy Homann), moderne restaurants, cafés en dure modehuizen werden hier veelal gebouwd. Het was een stad waar de welgestelde Nederlanders uit Jakarta hun weekenden spendeerden en vakantiehuizen lieten bouwen. Groene parken en brede stoepen werden aangelegd en al snel werd het een geliefd vakantieoord. Tegenwoordig is het een grote (studenten)stad en er hangt een relaxte sfeer. U vindt hier vele koffiehuizen, enkele musea en gezellige bars rondom Braga street. Het is een grote stad en verschillende bezienswaardigheden zijn niet op loopafstand gelegen van elkaar. U kunt zich het gemakkelijkste verplaatsen per taxi of met een privé chauffeur. 's Middags kunt u de stad ook gaan verkennen door bijvoorbeeld een leuke fietsexcursie of wandeling door het centrum te maken.
Er vrije dag in Bandung. U kunt een historische stadswandeling maken met een gids, of er zelf op uit. Bezoek bijvoorbeeld het imposante Gedung Sate gebouw, gebouwd in 1920 als het departement voor Gouvernementsbedrijven van Nederlands Indië. Het heeft zijn naam te danken vanwege de pinakel op het dak, wat doet denken aan een saté stokje. Om de hoek ligt het oude Postkantoor met een klein museum en het Geologisch museum; ook beide gebouwd ten tijde van het Nederlands bewind. Bezoek ook zeker Jl. Asia Afrika met enkele historische gebouwen zoals Hotel Preanger, het Savoy Homan en het Gedung Merdeka (incl. museum) waar de allereerste Azië-Afrika conferentie met onafhankelijke landen werd gehouden. Ook bekend is Braga Street, wat vroeger de belangrijkste winkelstraat van Bandung was. Ondanks dat veel oude gebouwen nog leeg staan, is de straat flink opgeknapt en vindt u verschillende restaurantjes en cafeetjes. Mocht u gister al veel van de stad gezien hebben, kunt u er vandaag ook op uit met een chauffeur. Bandung wordt omgeven door een bergachtig gebied met eindeloze theeplantages en de actieve vulkaan Tangkuban Perahu. Deze kunt u desgewenst beklimmen; u kunt een wandeling maken tot aan de kraterrand. U kunt ook enkele theeplantages bezoeken, bijvoorbeeld rondom Lembang of in Malabar. Deze laatste is iets verder rijden, maar zeker de moeite waard. De theevelden in Malabar zijn bekend van het boek 'Heeren van de Thee' van Hella Haase en eind 1800 gesticht door de familie Bosscha. Er wordt hier nog steeds veel thee verbouwd en verwerkt. Het gebiedt is geschikt voor mooie wandelingen door de vele theeplantages. Ook kunt u een bezoek brengen aan Ciater, bekend om zijn heetwaterbronnen. Daarbij is de omgeving van Ciater prachtig! U vindt hier veel mooie theeplantages. Ook is een bezoek aan het Angklung-schooltje in Bandung zelf aan te raden. Hierbij wordt op traditionele wijze muziek gemaakt door middel van bamboe instrumenten met een bijbehorende Javaanse dansvoorstelling (informeer bij uw gids/chauffeur wel even of hier een voorstelling is).
Vandaag reist u per trein naar Yogyakarta. Volgens vele is dit een van de mooiste trajecten om per trein af te leggen en hier sluiten we ons volledig bij aan. Het is een schitterende tocht dwars door de binnenlanden van Java. U passeert rijstvelden en kleine dorpjes met vulkanen en bergen op de achtergrond. Op dit traject reist u in een panoramatrein. Deze trein heeft glazen ramen van het dak tot aan de grond waarbij zelfs het dak is grotendeels gemaakt van glas! Zo kunt u optimaal genieten van de waanzinnige uitzichten van deze prachtige treinreis dwars door de binnenlanden van west-Java. Uiteraard is er airco aanwezig en zijn de stoelen ontzettend comfortabel. De treinreis duurt 6 uur, maar voordat u het doorheeft bent u al op uw eindbestemming aangekomen U krijgt van ons een voucher mee voor elke treinrit. Op het voucher staat een reserveringsnummer vermeld, hiermee haalt u bij het loket uw fysieke treinkaartjes op. Er wordt vaak om uw paspoort gevraagd (kaartjes zijn persoonsgebonden) dus houdt deze bij de hand. Op uw treinkaartje staat vermeld in welke klasse u reist en in welke coupé u moet instappen. Als u eenmaal uw zitplek heeft gevonden, is het tijd voor een prachtige rit naar Yogyakarta, het culturele centrum van Java. Bij aankomst wordt u opgewacht door uw chauffeur en naar uw hotel gebracht. De rest van de middag is ter vrije besteding.
Een vrije dag in Yogyakarta. Vandaag is het leuk om een stadstour door Yogyakarta te maken en meer te weten te komen over de geschiedenis van de stad. Dit kan met de auto, maar nog leuker is per becak (fietstaxi). Op die manier kunt u gemakkelijk door de straatjes van de stad manoeuvreren en het dagelijkse leven van dichtbij ervaren. Zo kunt u bijvoorbeeld naar de beroemde kraton van de sultan van Yogyakarta, of een Wayang Kulit- en batikfabriek bezoeken, zodat u een idee krijgt hoe men deze kunst uit Yogja maakt. Ook kunt u uitstekend souvenirs kopen en winkelen in de bekendste winkelstraat; Malioboro Street. Of wat dacht u van een kookcursus? De kok van een bekend restaurant leert u de ins en outs van de Indonesische keuken kennen. U krijgt uitleg over de vele kruiden die worden gebruikt om de heerlijke smaak aan de gerechten te krijgen.
Uiteraard hoort een bezoek aan de Borobudur tempel en Prambanan ook bij de hoogtepunten van uw verblijf in Yogyakarta.
Vandaag bezoekt u de twee belangrijkste tempels in de omgeving van Yogyakarta. De Borobudur dateert uit de 8e eeuw na Christus en is een tempelcomplex zo indrukwekkend dat u daar al uren kunt rondkijken. De schitterende bas-reliëfs geven het leven van Boeddha weer, volg het complete verhaal, een wandeling van vijf kilometer over de Borobudur. De Prambanan is na de Borobudur het bekendste tempelcomplex van Indonesië. Prachtig bewerkte tempels staan hier in de vlakte van Java. Sommige tempels zijn ingestort en hier wandelt u letterlijk door en over het rijke verleden van Java. Als u genoeg heeft gezien wordt u naar de Prambanan tempel gebracht. Onderweg heeft u bij helder weer mooi zicht op een van de meest actieve vulkanen van het land; de Merapi. Na de Borobudur is dit het bekendste tempelcomplex van Indonesië. Prachtig bewerkte tempels staan hier in de vlakte van Java. Sommige tempels zijn ingestort en hier wandelt u letterlijk door en over het rijke verleden van Java.
Omdat er geen treinen tussen Yogyakarta en Semarang rijden, reist u vandaag met een privé chauffeur verder in noordelijke richting. Onderweg bezoekt u Ambarawa. Ambarawa is een kleine stad in de provincie Central Java, Indonesië. De stad is bekend om zijn historische spoorweg, die dateert uit de koloniale tijd. Er rijdt nog steeds een trein van Ambarawa naar Tuntang, die langs prachtige rijstvelden en theeplantages gaat. De treinreis is een unieke ervaring die de geschiedenis en cultuur van de regio laat zien. Let wel: de trein rijdt niet altijd. U bezoekt vandaag het Spoorwegmuseum wat vroege een spoorwegwerkplaats was. Hier ziet u hoe treinen werden onderhouden in de 19e eeuw.
Dan komt u aan in Semarang. Semerang is de hoofdstad van midden-Java en telt zo’n 1,5 miljoen inwoners. Hiermee is het de 5e grote stad van Indonesië. Semarang is misschien wel een van de meest best bewaarde oud-koloniale steden van Indonesië, en toch wordt het door veel reizigers overgeslagen. Tijdens de Nederlands koloniale periode was Semarang een belangrijke havenstad. Al onder het bewind van de VOC werden in de binnenlanden werden veel tabak, suiker en koffieplantages aangelegd en werd er flink handel gedreven. Al snel werd Semarang een florerende stad. De Nederlandse invloeden zijn hier nog duidelijk terug te zien in de goed bewaarde oude binnenstad (‘Kota Lama’). We raden aan om hier zeker een mooie wandeling te maken. Hier vindt u oude pakhuizen, herenhuizen, pleinen met Nederlandse straatnamen en een protestantse kerk ‘Gereja Blenduk’. Deze kerk werd in 1573 gebouwd en is een van de oudste kerken van Java. Loop ook eens binnen bij de Mandiri bank, tevens gelegen in Kota Lama. In de Jaren ’20 was dit de ‘Nederland Indische Handelsbank’ en de oude architectuur is nog in prachtige staat. Zo zijn er nog oude wachtkamers met foto’s van vroeger, schilderijen, gietijzeren kluizen en ingelijste aandelen te bewonderen. ’s Avonds kunt u heerlijk eten in Chinatown. Semarang telt tevens veel Chinese bewoners en het is de twee na grootste Chinese stad van Java. Op vrijdag t/m zondag is de Pasar Semawis (avondmarkt) geopend van zes tot elf uur. De straten worden omgetoverd tot een groot eetfestijn met kraampjes waar gerechten als saté, nasi goreng en verschillende soto’s (soepen) worden verkocht. Probeer zeker de specialiteit van Semarang ‘Pisang Planet’ (bananen pannenkoekjes met zoete toppings) of Loempia Semarang (gevuld met kip of garnalen, ei en bamboescheuten).
Mocht u op een doordeweekse dag in Semarang zijn, ga dan zeker eten bij Toko Oen, een waar begrip in Indonesië, die naast Malang ook hier een vestiging heeft. Het restaurant staat bekend om haar gerechten uit de Nederlands- koloniale tijd, waaronder uitsmijter, huzarensalade, kaasstengels, bitterballen en dergelijke.
Een vrije dag in Semarang. De auto met chauffeur staat vandaag tot uw beschikking en u kunt dan ook gebruik maken van zijn services.
Bezoek vandaag zeker het historische ‘Lawang Sewu’; het gebouw met duizend deuren. Het gebouw diende als hoofdkantoor voor de Nederland Oost-Indië Spoorwegen. Het enorme gebouw bestaat uit twee delen; waarbij naast de oude hoofdingang een oude kerk is gevestigd met indrukwekkende glas-in-lood ramen. Het tweede gedeelte bestaat uit lege (maar indrukwekkende) grote ruimtes met hoge muren, deuren en een kleine tentoonstelling over het treinverleden van Java. Behalve de fascinerende koloniale architectuur kent het gebouw ook een tragisch verleden. Tijdens de Japanse bezetting diende het als gevangenis waar gevangenen tevens werden geëxecuteerd. Het gebouw is overigens helemaal gerenoveerd en tegenwoordig worden er veel sociale en culturele activiteiten gehouden.
U kunt uw chauffeur ook vragen om u naar het Chinese Sam Poo Kong tempelcomplex te brengen. Deze ligt net buiten de stad. De tempel staat ook bekend als de ‘Grote Pagode’ en is gewijd aan de Chinese godin Sam Poo Kong, die beschouwd wordt als de beschermheilige van de stad. De tempel dateert uit de 15e eeuw en is een prachtig voorbeeld van de Chinese architectuur in Indonesië. De tempel is gebouwd door de Chinese gemeenschap in Semarang en heeft een rijke geschiedenis. Het is een belangrijk religieus en cultureel centrum voor de Chinese gemeenschap in de stad, en wordt druk bezocht tijdens belangrijke festivals zoals Chinese Nieuwjaar
In de ochtend reist per snelle tolweg naar Solo. Het is maar een kleine twee uur reizen. Ook Solo is een oude vorstenstad, maar wordt veelal overgeslagen door reizigers. Onterecht, want het is een heerlijke stad en in vergelijking met Yogyakarta een stuk rustiger. Ook hier kunt u het oude kraton bezoeken. Een stuk minder indrukwekkend misschien, dit komt tevens omdat het Kraton een aantal jaar geleden voor een groot deel is afgebrand. Het Kraton is deels toegankelijk voor publiek en aan te raden is om u rond te laten leiden door een van de studenten die bij de ingang staan te wachten.
Per trein reist u vervolgens verder naar oost-Java: Malang, een prachtige rit van ongeveer 5 uur. U stapt uit in Mojokerto, een voorstad van Surabaya. Vanuit hier reist u in ongeveer 2 uur naar Malang. Malang was vroeger een populaire verblijfplaats voor de Nederlanders. U zult zien dat de koloniale sfeer er nog op verschillende plaatsen te proeven is.
Een vrije dag in Malang. Malang is een aangename stad en bekend om het koelere klimaat, koloniale architectuur en groene lanen. U kunt een wandeling maken door het oude centrum, waar nog veel Nederlandse invloeden zichtbaar zijn. Eventueel kunt u ook een leuke fietstocht maken door de buitenwijken, of een wandeling maken met een gids door het kleurrijke Jodipan village. In de omgeving van Malang liggen tevens enkele theeplantages; die van Wonosari zijn het bekendst en een ochtendexcursie hier naar toe regelen we graag voor u.
Met de Ijen Express reist u naar Probolinggo, een klein stadje gelegen aan de voet van het Bromo Nationaal park. Na aankomst reist u per auto verder naar de rand van de Bromo Vulkaan, waar u vanavond overnacht. U komt redelijk vroeg aan in Bromo en eventueel kunt u 's middags zelf een mooie wandeling maken over het schitterende maandschap. Of bezoek de katerrand, door middel van een trap met 246 treden welke u omhoog brengen naar de kraterrand. U ziet de rook uit de krater komen; een fantastisch gezicht! Aan de voet van de 246 treden tellende trap, is een bijzonder gesitueerde hindoeïstisch tempeltje van de hier in de omgeving wonende hindoeïstische Tengger minderheid.
Optioneel maakt u deze ochtend een magische zonsopkomst mee. Deze excursie is niet inbegrepen maar kan worden bijgeboekt. U staat dan vroeg op, al om 04:00 uur, voor een rit per jeep naar een hoger gelegen uitzichtpunt. Hier geniet u van een adembenemende zonsopkomst over de Bromo vulkaan. Hierna daalt u met de Jeep af naar de voet van de Bromo. Bent u gister nog niet naar de kraterrand geweest, dan kunt u dit vandaag alsnog doen.
Dan reist u terug naar Probolinggo en stapt u op de trein naar Banyuwangi - gelegen in het uiterste oosten van Java. Bij aankomst in Banyuwangi wordt u naar uw hotel gebracht, gelegen aan de voet van de Ijen Vulkaan.
Banyuwangi was het laatste Hindoe-Boeddhistische rijk in Java dat onder de Nederlandse koloniale heerschappij kwam te vallen. Haar positie tussen twee machtige buren heeft de geschiedenis en de cultuur van deze regio gevormd. In het oosten lag Hindoe Bali en in het westen breidden moslimgebieden zich snel uit. Het dialect van deze bevolking bevat zowel Oud Javaanse als Balinese woorden en er is een dans-drama in Hoog Javaans, vergezeld door een Balinees orkest. Vandaag de dag hangt de lokale bevolking voornamelijk de islam aan, alhoewel er nog steeds een enkeling is die het hindoeïsme aanhangt. Het is niet ongewoon om in Banyuwangi moskeeën en pura’s (Hindoeïstische tempels) naast elkaar te zien staan.
Een vrije dag ter besteding in Ijen. Het Ijen gebied was eens het toneel voor vulkanische activiteiten. Dit liet een reusachtige krater achter van waaruit zes nieuwe vulkanen ontsprongen. Een deel hiervan is gevuld met water, dat vanwege de hoge dosering zwavel prachtig turkoois gekleurd is. Aan de oevers van dit grootste kratermeer zijn meerdere vulkaanopeningen. Vanuit deze opening wordt negen tot twaalf ton zwavel gewonnen per dag. Deze stukken zwavel worden door dragers naar een installatie 20 kilometer verderop gebracht
Uiteraard kunt u deze ochtend de Ijen beklimmen. Vroeg in de ochtend vertrekt u dan naar pos Paltuding voor de beklimming van de Ijen vulkaan. Het zal geen gemakkelijke klim zijn, maar na even doorbijten is de beloning overweldigend. Denk tijdens de beklimming maar aan de arbeiders die elke dag afdalen naar de zwavelgroeve en vervolgens zwaarbeladen weer naar boven moeten klimmen. De klim duurt ongeveer 2,5 uur. Hierna rijdt u terug naar het hotel voor een verdiend ontbijt.
Niet ver van de Ijen vulkaan andaan liggen nog oude plantages (vele rondom Kaliklatak) die nog steeds het koloniale gevoel waarborgt. Denk aan rubber, koffie, cacao en kaneelplantages. Met een chauffeur en gids kunt u eventueel vandaag de plantages op. Enkele andere hoogtepunten in de omgeving zijn de Djawatan forest, muncar vishaven en de savanne van Baluran.
Vandaag komt er een einde aan uw reis door Java. Bent u op zoek naar nog wat dagen ontspanning? Maak dan de oversteek per boot naar Bali en verblijf nog een aantal dagen op het strand of tussen de rijstvelden. Weer terug naar huis? Dan reist u per trein naar Surabaya voor een vlucht terug naar Jakarta International Airport. Geeft u uw voorkeur door aan de reisspecialist?
Onze Dimsum Indonesië reisspecialist kiest fijne liefst karakteristieke hotels uit voor u. Wilt u meer comfort of een verblijf op een écht onvergetelijke locatie? Kijk dan naar onze extra comfortabele opties.
Deze optionele excursies zijn met zorg door onze reisspecialisten uitgekozen om nog meer beleving aan uw reis toe te voegen.
Heeft uw ruimte voor nog meer beleving? Dan kunt u uw reis naar Indonesië uitbreiden met de volgende bouwstenen:
Onze Indonesië reisspecialist Sarah maakt uw reis graag 100% op maat
Ter inspiratie presenteren wij hier unieke rondreizen, bouwstenen, activiteiten en extra comfortabele hotels. Met onze vijf soorten belevingsactiviteiten wordt uw rondreis Indonesië gegarandeerd ingericht naar uw smaak.
De website van Dimsum Reizen maakt gebruik van cookies. Deze cookies onderscheiden we in de
categorieën functionele, analytische, advertentie en Social Media Cookies.